ايه الفرق بين B2B و B2C وازاي تختار افضل نموذج

في كل مرة بيتولد فيها نموذج جديد من الاعمال التجارية وطبعا في كتير من التساؤلات عن زاي اقامة الاعمال دي , واكتر سؤال معظم الناس بتساله ايه معنى B2B و B2C ؟

في كل مرة بيتولد فيها نموذج جديد من الاعمال التجارية وطبعا في كتير من التساؤلات عن ازاي اقامة الاعمال دي , واكتر سؤال معظم الناس بتساله ايه معنى B2B و B2C وايه الفايدة لما اعرف الفرق ؟

من المتعارف عليه ان كل نشاط لازم تدرس السوق وتتعرف على المنافسين ليك في المجال . اتخاذ القرار بيعتمد على وجود مساحة او حيز مادي لمشروعك عشان تختار افضل الاستراتيجيات التسويقية.

عشان كدا قبل ما تختار لازم تتعرف على عملائك المستهدفين, في النهاية هيعطيك خصائص و صفات العميل المستهدف عشان تتخذ الاجراءات المناسبة.

المفهومين B2B و B2C :

Image result for b2c

1-  B2C : يعني Business To Customer وده تقريبا بيمثلنا كلنا في الوقت الحالي. النوع ده بيتحدد من خلال صفقات او عمليات بتتعمل بين ناس عاديين.
بمعنى تاني , بيتم نشئ اعمال تجارية من النموذج  B2C لما نفتح سوبرماركت او نشتري ملابس من محل ….الخ.

بشكل عام نقدر نقول ان في عمليات الشراء من النوع B2C بتحتل العوامل الشعورية مكانه مهمة لما تاخد اي قرار.
ومتنساش ان في دعايات بتؤثر على العواطف واغلبنا بيصدق الاعلانات دي , هما بيستغلوا اثارة نقطة معينة عشان بقى تتبرع او تشتري منتج ظنا منك انها هتفيدك .
يعني مثلا كلنا بنكون عايزين نروح السوبرماركت عشان نشتري احتياجاتنا بس مكسلين عشان الوقت اللي هيضع والزحمة اللي عند الكاشير . لكن دلوقتي مع التكنولوجيا بقى في تطبيقات بتساعدك انك تتبضع وانت في بيتك , لو لاحظت ان الدعايات اللي بتقوم بيها الشركات بتوفير التطبيقات دي بتركز على جوانب معاناة الشخص ده.

لاحظ ان العوامل والتاثيرات النفسية هي اللي طغت على المسائل التشغيلية والتقنية للمنتجات.

هنا لازم نركز على وسائل التواصل اللي بتستخدم وهي التسويق الشفوي Word Of Mouth Marketing , وسائل التواصل الاجتماعي , Blogs و قنوات اليوتيوب . على الرغم ان العملاء والمستهلكين بيخضعوا للتاثير ده الا انهم بيشتروا وهما واعيين بردو , بحيث ان المنتج ده يقعد معاهم وقت طويل.
عشان كدا متنساش تكتب مميزات منتجك في السوق لما تيجي تعلن عنه.

2- B2B : ده النوع التاني من الاعمال التجارية Business To Business وهي الصفقات اللي بتم بين الشركات بيتكون عبارة عن مفاوضات تتعلق بحاجة موجودة في شركة معينة.
زي مثلا الادوات والمعدات من شركات تانية او موردين بيجيبوا حاجات من مكان برا البلد. عادة بتكون المفاوضات دي باسعار عالية وبشكل متكرر من فترة للتانية, عشان كدا بيتطلب ادارة وتحكم مالي اكتر.

وهنا بتتفرغ الشركة اللي بتقدم الخدمة او المنتج عشان تفهم احتياجات العميل وتحافظ على تواصلها معاه لوقت طويل لحد ما تقنعه بالمزايا اللي بتقدمها , عشان كدا عملية البيع في B2B اطول من B2C.

في مفهوم تاني وهو B2B2C و C2C :

B2B2C : النموذج ده معناه ان الشركة تتواصل بطريقة ما مع النوعين من العملاء (شركات + مستهلكين) والشركة هنا بتزاول الاعمال من نموذج B2B , تزود بمنتج او خدمة ما وبردو تصل للمستهلكين بطريقة B2C بطريقة غير مباشرة من خلال شركة تانية كوسيط.

 Image result for emoji images angryمش فاهم 

تعال ابسطهاااالك !
المنصات اللي بتشتغل على شكل Marketplace عبارة عن نموذج B2B2C . افتكر كدا ممكن تكون اشتريت منتج من النت وفي الحقيقة ان الموقع كان وسيط للصفقة بين الشركة وصاحب المنتج وبينك . اعتقد مكنتش تعرف ده.
بطريقة تانية Marketplace منصة البيع لشركة تانية عشان تعرف خدماتها B2B وفي الوقت نفسه بيقدم واجهة من المنتجات للعميل النهائي عشان يشتري منه براحة وسهولة وده اسمه B2C > ممكن تقول ان المتاجر المادية او البائعين اللي بيقدموا المنتجات هما عبارة عن B2B2C في اعمالهم وصفقاتهم اللي بتم خارج الوسط الرقمي.
و زي ما شفنا قبل كدا لما يتم التعامل مع عملاء مختلفة لازم يكون في استراتيجيات تسويقية مختلفة.

في حالات العمل B2B2C لازم على الشركة الوسيطة انها تلائم اعمالها مع كل نوع من العملاء مع شركات تانية هتتواصل بطريقة مختلفة عن اللي بتستخدم للتواصل مع العميل النهائي.
لازم نقول انه في اغلب الاحيان ممكن لقنوات التواصل المستخدمة في B2B انها تكون نفسها وتنفع B2C ولكن بقى الاختلاف الكبير بين B2B و B2C هو الطريقة اللي هيتم بيها استخدام الاجراءات والاعمال.

C2C :  معناه Consumer To Consumer وبيشمل عمليات البيع اللي بتم بين شخصين عاديين.
النوع ده من الاعمال شائع جدا في معارض الحرف اليدوية او مواقع البيع اللي بتعرض مواد مستعملة للبيع.

زي ما شفنا في اختلافات بين النماذج الاربعة للاعمال التجارية لكن الاختلاف الرئيسي في طرق تحفيز المستهلك على الشراء بناءا على خصائص ومميزات كل نوع من العملاء.
في نموذج B2C , C2C يهتم العملاء اكتر بالمنتجات والخدمات اللي ترتبط بشكل مباشر برغباتهم ومشاعرهم حتى لو كان العملاء بياخدوا عوامل تانية في عين الاعتبار زي السعر ونوعية المنتج.
أما في نموذج B2B بيتم اتخاذ القرار بطريقة جذرية و راسخة حسب احتياجات العملاء عشان كدا النموذج ده بيتطلب عملية اطول من النقاشات والمفاوضات في عقد الاتفاق.

دايما لازم يكون التفكير على المستهلك.